onsdag 8 februari 2012

Sy dina egna trosor

Min senaste grej är att sy trosor, jätteroligt och inte särskilt svårt! Det första paret jag sydde, sydde jag efter ett mönster från Allt om handarbete. Blev inte nöjd så jag slaktade ett par av mina favorittrosor och ritade av helt enkelt. Resultatet blev helt klart godkänt. 


Tänkte att jag skulle göra min första tutorial om just trossömnad. Jag har sytt både med muddrullå (kantband) och med spetsresår, tuten blir på spetsresår. Arbetsordningen är den samma med muddrullå.

1. Klipp ut bitar i valfritt tyg. Jag klipper med 1cm sömsmån.


2. Lägg grenfoderbitarna räta mot räta med framstycket emellan. Nåla



3. Sy sömmen med overlocken eller med hushållsmaskinens strechsöm.


4. Så här ska det se ut om du gjort rätt.


5. Gör på samma sätt med bakstycket. Se till att grenfodret som är på utsidan hamnar räta mot räta med bakstycket. Nåla och sy.



6. Grenfodret på plats. 


7. Dags att sy på resåren. Lägg tyget så kniven skär och låt resåren löpa längs pressarfoten. Börja med benhålen.

 8. Så här borde det se ut när du är klar. Gör likandant med nästa benhål.


9. Vik in sömsmånen mot avigan och nåla.


10. Sticka ner resåren med trestegszickzack.



11. Sy ihop ena sidan och upprepa steg 7-10 med midjan.

12. Sy ihop den andra sidsömmen.

13. Fäst trådarna och sticka ner översta kanten med en raksöm.

14. Och så här blev slutresultatet!


Tyg - Rosa pandor från Liandlo
Spetsresår  Bibbi
Mönster - Eget

13 kommentarer:

  1. Åh! Toppentut! Nu kan nog till och med jag våga mig på att sy ett par trosor!

    SvaraRadera
  2. Supersöta trosor och vilken bra tut :)

    SvaraRadera
  3. Fantastiska trollor, fantastisk tut! :)

    SvaraRadera
  4. Å dom blev ju jättesöta! Å din tut är jättebra!!

    SvaraRadera
  5. Det där måste jag testa. Kanske med mudd då så slipper jag vänta tills jag har spetsresår :-)

    SvaraRadera
  6. Åh vilken bra tut, man borde verkligen testa =)

    SvaraRadera
  7. Toppentut! Länkar till den från min sida (samlar lite olika tutorials mest för egen del). Ursött med pandatyget också.

    SvaraRadera
  8. Trosor är verkligen roliga att sy! Tack för en jättefin tut!!

    SvaraRadera
  9. Det här blir nästa projekt!:) Tack!

    SvaraRadera
  10. Det blev väldigt fint :-) Helt ny på det här med att sy sina egna kläder... Vad använder du som "grenfoder" (hade inte ens tänkt på det..)?

    SvaraRadera